محافظ برق یا به عبارت بهتر محافظ نوسان برق از وسایل برقی شما در برابر نوسانات ولتاژ محافظت می کند. اگر ولتاژی که از پریز برق می گذرد بسیار زیاد باشد، ممکن است موجب بروز مشکلات برقی یا حتی آتش‌ سوزی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، محافظ های نوسان برق استفاده می شوند. این راهنمای خرید محافظ برق و سیم سیار به شما کمک می کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

محافظ نوسان برق یا سیم سیار؟

در یک نگاه، محافظ های نوسان برق و رابط های برق مانند هم هستند، آن ها یک کار را انجام می دهند. ولی رابط های برق در اصل دارای سیم های اضافی چند پریزی هستند، محافظ های نوسان برای ایمن نگه داشتن تجهیزات برقی در برابر نوسانات برقی (و جرقه) هستند.
محافظ های برق با فرستادن ولتاژ اضافی به پرت زمینی خروجی دیوار کار می کنند. بدون این ویژگی، ولتاژ اضافی در تمام کابل های برق متصل جریان پیدا می کند و موجب آسیب دائمی به لوازم متصل می شود. تأثیر ولتاژ اضافی می تواند واضح و فوری باشد مانند یک لامپ رشته ای که ممکن است منفجر شود. ولی ممکن است آسیب آن با گذشت زمان ظاهر شود، که در آن بار اضافی انرژی به تدریج یکپارچگی مدار برقی را تضعیف می کند و در نتیجه موجب خرابی نهایی می شود.یک مثال دیگر از ولتاژ اضافی رعد و برق است که بار آن برای یک محافظ نوسان برق بسیار زیاد است و امن ترین کار کشیدن لوازم برقی از برق در حین طوفان های شدید است.

متداول ترین نمونه های ولتاژ اضافی زمانی اتفاق می افتند که تقاضای انرژی تغییر کند، به ویژه اگر ساختمانی سیم کشی قدیمی یا بدی داشته باشد. آیا تا به حال متوجه سوسو زدن یا کم نوری لامپ، در حین روشن بودن یخچال، دستگاه تهویه هوا، سشوار یا هرگونه وسیله برقی قدرتمند دیگری شده اید؟ این درخواست انرژی موجب نوسان ناگهانی مدار تقاضا می شود و روی تمام خروجی های اتصالی تأثیر می گذارد.

محافظ های نوسان برق چگونه کار می کنند؟

محافظ های نوسان برق به محافظت از تجهیزات برقی، از جمله کامپیوترها، تلویزیون ها، سیستم های گرمایش منزل، سیستم های بازی و لوازم برقی، در برابر جرقه و نوسان کمک می کنند. 
هم جرقه و هم نوسان ممکن است به تجهیزات برقی آسیب برسانند. حتی جرقه ها یا نوسانات کوچک ممکن است راندمان تجهیزات برقی را به هم بریزند یا روی آن تأثیر بگذارند. همچنین محافظ های برق به عنوان بازدارنده های نوسان و جذب کننده ولتاژ اضافی از دستگاه های متصل به آن ها شناخته می شوند. با این همه، آن ها ظرفیت محدودی برای جذب دارند. وقتی ظرفیت تکمیل شد، واحد دیگر نمی تواند از دستگاه شما محافظت کند و باید تعویض شود.

عنوان

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

پیشنهاد بست دریل

چرا باید محافظ برق بخریم؟

محافظ نوسان برق به شکل های مختلفی وجود دارد، ولی متداول ترین آن ها یک رابط باریک برق است که محافظ نوسان برق داخل آن تعبیه شده است. این دستگاه به شما این امکان را می دهد تا از چند پریز استفاده کنید و درعین‌حال منزل و لوازمتان را ایمن نگه دارید.
اگر هنوز مطمئن نیستید که به محافظ نوسان برق نیاز دارید مطلبی که در ادامه می آید را بخوانید تا به دلایل فوق العاده ی اهمیت محافظت در برابر نوسان برق پی ببرید.