اگرچه استفاده از یک دریل کار سختی نیست، اما اگر با نحوه کار آن به خوبی آشنا نباشید، این ابزار دستی می تواند به ابزار بدی تبدیل شده که کار را برای شما سخت می کند؛ کی می داند، شاید منجر به تمام شدن طرح بیمه درمانی تان هم شود.

بودن یک دریل برقی یا الکتریکی چه با سیم چه شارژی در هر خانه امری لازم است. از سوراخکاری تا باز و بست پیچ، یک دریل برقی برای اهداف گوناگون استفاده می شود. نه فقط برای کاردستی بلکه برای ایجاد سوراخ یا بستن مواد مختلف استفاده می شود. به دلیل اینکه گزینه ها و کارهای زیادی می توان با دریل برقی انجام داد، ممکن است کار با آن برای یک تازه کار که اولین بار از آن استفاده می کند، کمی گیج کننده باشد.

بنابراین من در مقاله ام برخی نکات درباره تنظیمات مختلف برای استفاده بار اول از دریل راکه باید بدانید، می گویم. اگرچه برندهای مختلف تنظیمات خودشان را دارند اما تنظیمات اولیه کم و بیش برای همه مدل ها یکسان است.

راه اندازی دریل

راه اندازی دریل قبل از استفاده فاکتور مهمی است. یک دریل با مته های چندگانه کار می کند بنابراین قبل از دریل کاری هدف را مشخص کرده و مته متناسب با هدف را انتخاب کنید تا دستاورد موفقی داشته باشید.

تنظیم سرعت مناسب

یک دریل سرعت های مختلفی برای انجام کارش دارد، از کم تا زیاد، شما می توانید سرعت مدنظرتان را تنظیم کنید. سرعت زیاد یا کم بسته به کاری خواهد بود که انجام می دهید، اغلب سرعت زیاد برای سوراخکاری و سرعت کم برای باز و بست پیچ است. نکته مهم دیگری که باید یادتان باشد اینست که تا زمان ایست کامل ابزار سرعت آن را تغییر ندهید چرا که می تواند سبب بروز سوانح شود.

دکمه جلو و عقب

هر دریل یک دکمه جلو و عقب دارد؛ با فشردن دکمه جلو دریل به جلو رفته و با فشردن دکمه عقب دریل به عقب بر می گردد. فکر کنید یک سوراخ عمیق نیاز دارید، ابتدا دکمه حرکت رو به جلو را می فشارید و و قتی کار تمام شد دکمه حرکت رو به عقب را فشرده و دریل را خارج می کنید.

تنظیم کلاج صحیح

کلاج وسیله ای است که باعث می شود دریل کنترل بیشتری روی مقدار گشتاور مورد نیاز پیچ داشته باشد. دریل حالت های مختلف کلاج را دارد و تنظیم صحیح آن مهم ترین کار کاربر است. از 1 تا 10 درجه بندی شده و فِلشی برای چرخش روی هر کدام دارد. برای تنظیم کلاج باید فلش را چرخانده و روی عدد مورد نظر خود قرار دهید. عدد بالاتر یعنی گشتاور بیشتر، و امکان بستن موارد بزرگتر.

تنظیم گیره سه نظام

گیره سه نظام قسمتی است که مته را به دریل متصل می کند. برای مته گذاری باید سه نظام را پادساعتگرد بچرخانید تا دندانه های آن باز شود، سپس مته 2 تا 3 اینچی را بین دندانه های سه نظام قرار داده و چرخانده تا گیره محکم شود. مطمئن شوید گیره سه نظام محکم بسته شده باشد وگرنه در هنگام سوراخکاری یا بستن پیچ، مته در می آید. گزینه های زیادی از 4/1 اینچ تا 2/1 اینچ، حتی 8/3 اینچ وجود دارد. گیره 2/1 اینچی برای کارهای سنگین و گیره 8/3 اینچی برای کارهای چندمنظوره مناسب است.

دریل را مستقیم نگه دارید

مطمئن شوید دریل را عمود به صفحه کار نگه داشته اید تا کار تمیز درآید و روی دریل مشرف باشید.

برخی اقدامات امنیتی در هنگام استفاده از دریل

  • لباس های آویزان و گشاد نپوشید: از پوشیدن لباس های گشاد، آستین بلند، جواهرات و زیورآلات هنگام استفاده از دریل پرهیز کنید. اگر موهای بلندی دارید توصیه می شود آنها را با گیره سر یا موبند ببندید.
  • لوازم ایمنی: همیشه خوب است قبل از شروع دریل کاری عینک ایمنی بزنید. و اگر کار شما تولید گرد و غبار زیاد می کند از ماسک تنفسی استفاده کنید. همچنین می توانید از دستکش متناسب با دستتان استفاده کنید که با مته گیر نکند.
  • محل کار را ببندید: محل کار را قبل از دریل کاری امن کنید. اگر شیء مورد نظر خواه چوب باشد یا فلز در هنگام دریل کاری حرکت کند دچار سانحه می شوید، بنابراین آن را با گیره یا قرار دادن چیزی روی سطح آن بسته تا به این طرف و آنطرف نرود.
  • گیره سه نظام را بررسی کنید: قبل از شروع مطمئن شوید گیره سه نظام محکم بسته شده استف در غیر اینصورت ممکن است مته در خلال سوراخکاری یا باز و بستن دربیاید و خطر جدی افراد پیرامون را تهدید کند.
  • کلید خاموش را بفشارید: قبل از تغییر مته در هر دریلی، مطمئن شوید که دستگاه خاموش است. تغییر مته در هنگام کار دریل کاری بسیار خطرناک است، چون ممکن است از دستتان لغزیده و سبب صدمات جدی شود.
  • از مته دریل صحیح استفاده کنید: هر مته مخصوص کار خاصی می باشد. استفاده نادرست سبب انجام کار خراب با صرف وقت و انرژی زیادی می شود. علاوه بر این، استفاده نادرست مته به صورت دائم در خلال زمان به دستگاه شما آسیب می رساند.
  • فشار مناسب روی دریل وارد آورید: به دستگاه فشار مناسب وارد کنید. اگر فشار کم باشد دریل در دستتان می لغزد و اگر فشار زیاد باشد با خراب شدن دستگاه مواجه می شوید. از این رو فشار متناسب با دستگاه را تخمین زده و به صورت درست و مطابق با آن فشار وارد کنید.
  • بررسی میزان ولتاژ برای هر دستگاه برقی بسیار مهم بوده و دریل برقی هم از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: topreviewzone