حتماً تا به حال برای خرید یک دریل خوب سری به سایت ها یا مغازه ها زده اید. بدون شک، شما هم تأیید می کنید که انتخاب یک دریل مناسب از بین این همه برند در کنار ویژگی های متفاوتی که دارند، به هیچ وجه کار ساده ای نیست. بدون شک، وجود یک راهنمای خرید دریل جامع و مناسب، می تواند در یک خرید آگاهانه و هوشمندانه بسیار کمک کننده باشد.

به شما اطمینان می دهیم با مطالعه این مقاله، متوجه خواهید شد که چطور باید بهترین دریلی را که مناسب کارتان هست، پیدا کنید.

اما چطور؟

در پاسخ باید گفت؛ ما در این مطلب سعی کرده ایم، پاسخ اغلب سؤالات شما را بیان کنیم. از قدرت دریل و شارژ دهی باتری گرفته تا انواع مته ها و سوراخکاری و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید!

اگر هنوز برای خرید دریل اقدام نکرده اید، شانس با شماست! با بررسی این مقاله، به احتمال فراوان متوجه اشتباهات خود درباره دریل ها می شوید. از طرفی دیگر نیز معیارها و فاکتورهای تأثیرگذار در خرید دریل مناسب خود را خواهید شناخت. همچنین فراموش نکنید که بعد از خواندن این مطلب، لیست بهترین دریل های موجود در بازار را مورد مطالعه قرار دهید.

قبل از خرید دریل، چند لحظه دست نگه دارید!

اول از همه و پیش از مطالعه راهنمای خرید دریل، مشخص کردن نوع دریلی که به کارتان می آید، امری ضروری است. شاید بپرسید چگونه؟

این کار با استفاده از در نظرگیری دو فاکتور مهم به راحتی قابل انجام است. یعنی ، هدف و محل استفاده از دریل در کنار میزان بودجه ای که برای خرید حاضرید هزینه کنید. معمولاً دریل شارژی یا دریل پیچ گوشتی شارژی، ابزاری است که اکثر مردم به دنبال آن هستند. اما آیا یک دریل شارژی با توان متوسط نیاز شما را پاسخگوست یا به دریل برقی پرقدرت نیاز دارید؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است انواع دریل و کاربردهای آن ها را خوب بشناسید.

راهنمای خرید دریل و فاکتورهای مهم
راهنمای خرید دریل و فاکتورهای مهم

لُب کلام!!!

دریل شارژی غالباً برای مصارف خانگی، کارگاهی سبک و اصولاً زمانی که جابه جایی آسان برای ما مهم است، گزینه ای ایده آل محسوب می شود. دریل های پیچ گوشتی شارژی نیز تنها برای باز و بسته کردن و دریل پیچ ها کاربرد دارند. و ابزار تخصصی و سریع در این زمینه به شمار می روند. همچنین با دریل پیچ گوشتی شارژی نمی توان سوراخکاری انجام داد.

دریل برقی نیز درست است به دلیل داشتن کابل، ممکن است محدودیت جابه جایی داشته باشد. اما غالباً قدرت و عمر مفید بالاتری دارند. همچنین هریک از دریل های شارژی و برقی با توجه به برند، امکانات و کیفیت ساخت خود محدوده قیمتی مختلفی دارند. لذا هرچه قیمت بالاتر رود معمولاً توان دستگاه و امکانات آن نیز بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است، در امکانات و قدرت برابر، غالباً نمونه های شارژی قیمت بالاتری نسبت به دریل های برقی دارند. در نتیجه، قبل از خرید دریل حتماً این دو فاکتور مهم یعنی هدف از کار و میزان سرمایه را به طور واضح و روشن برای خود مشخص کنید. حال در ادامه شما را با مهم ترین فاکتورهای خرید یک دریل خوب آشنا خواهیم کرد.

7 پارامتر مهم در راهنمای خرید دریل!

برای خرید یک دریل خوب، حتماً تا به حال به بررسی چند نمونه در این زمینه پرداخته اید و حسابی کلافه و سردرگم شده اید! ممکن است با برخی ویژگی ها و اصطلاحات مواجه شده باشید ولی استاندارد مورد نیاز خود را ندانید. مثلاً سه نظام مورد نیاز من باید چند میلیمتری باشد؟ یا اینکه قابلیت چکشی چیه و به چه درد می خوره؟ وزن دستگاه، امکاناتی مثل LED و یا مواردی از این دست چطور؟!

ما در این مطلب تمامی پارامترهایی که می تواند در خرید شما مؤثر باشد را به ساده ترین صورت بیان کرده ایم. همچنین میزان و حدود مناسب را نیز با ذکر ارقام و اعداد تا حدودی مشخص کرده ایم. در نتیجه جامع ترین راهنمای خرید دریل پیش روی شماست. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. سه نظام و اندازه مناسب آن، شاه کلید انتخاب دریل دریل خوب

شاید به جرأت به توان گفت اولین و مهم ترین بخشی که باید در انتخاب دریل مناسب به آن توجه کنیم، سه نظام است. سه نظام به زبان ساده، قطعه ای است که انواع مته و سَری ها بر روی آن بسته می شوند تا عمل دریل یا همان سوراخکاری انجام شود.

سه نظام ها معمولاً در اندازه های رایج 6.5 میلیمتر، 10 میلیمتر و 13 میلیمتر ساخته می شود. این اعداد معمولاً برحسب اینچ یا میلیمتر بروی سه نظام حک شده است. این اعداد به معنای حداکثر قطر مته مورد استفاده است. مثلاً در سه نظام 10 میلیمتر از مته های 10 میلیمتر و کوچکتر می توان استفاده کرد.

سه نظام دریل
سه نظام و کاربرد آن در دریل

سه نظام ها در دو نوع آچارخور و اتوماتیک (خودکار) تولید می شوند. تفاوت این دو، در نوع بسته شدن آن ها است. در واقع برای باز و بسته کردن مته ها در سه نظام آچاری به یک آچار مخصوص نیاز است که اغلب همراه خود دریل می باشد. اما در سه نظام خودکار به این ابزار نیازی نیست و این کار به آسانی با دست صورت می گیرد. سه نظام اتومات نسبت به آچاری، کارکرد آسان تری دارد. اما به گفته حرفه ای ها! گیرایی و محکم شدن مته در سه نظام آچاری بهتر صورت می گیرد.

سه نظام آچارخور
سه نظام آچارخور

اندازه مناسب سه نظام

با این توضحیات معمولاً سه نظام های اتومات و اندازه 10 میلیمتر برای استفاده های خانگی، کار در منزل و اموری که تعویض سریع مته ها را می طلبد، مناسب هستند. دریل های با سه نظام 13 میلیمتر نیز برای کارهای سنگین تر و کارگاهی انتخاب بهتری هستند. سه نظام های کوچکتر مانند 6.5 میلیمتر نیز برای ظریف کاری و امور ریز که دقت بالاتری نیاز دارند، طراحی شده اند.

یه نکته جالب :

در برخی مته­ ها (مته های پله ای) قطر میله ای که در سه نظام می رود از قطر مته کمتر است.  هر چند این مته ها به دریل های با سه نظام کوچک تر هم سازگارند. اما ممکن است مته قدرت کافی برای نفوذ در مواد متراکم را نداشته باشد.

مته پله ای
مته پله ای

گشتاور بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که مواد متراکم مثل چوب سخت و فلز را راحت تر سوراخ کنید. اگر شما به این قدرت نیاز ندارید یک مته سبک تر و کوچکتر با گشتاور کم‌تر انتخاب کنید.

2. قدرت دریل و قابلیت چکشی(ضربه ای)

بدون هیچ تردیدی دریلی که نتواند توان کافی بای انجام کارتان را داشته باشد، انتخاب مناسبی نیست. قدرت دریل ها بسته به نوع آن ها با اعداد و واحدهای مختلفی بیان می شوند. قدرت دریل های برقی برحسب وات و قدرت دریل دریل های شارژی بر حسب ولتاژ مشخص می گردد.

هرچه این عدد بالاتر باشد، توان و قدرت دستگاه بالاتر و به تبع آن میزان هزینه شما در خرید دریل نیز بالاتر خواهد بود.

قابلیت چکشی یا ضربه ای در واقع امکانی است که برخی از دریل ها برای کاربران فراهم می کنند. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا با اعمال نیروی مضاغف و با ضربات پر سرعت، پرتکرار و پشت سرهم، سوراخکاری با قدرت بیشتری انجام شود. خصوصاً برای کار در سطوح نسبتاً سخت. مانند دیوارهای گچی، سطوح بتنی، سیمانی و صفحات فلزی آهنی.

در نتیجه اگر قصد کار در این سطوح را دارید حتماً به این نکته توجه لازم را داشته باشید. ترجیحاً دریلی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.

3. نوع طراحی دریل و راحتی استفاده از آن

طراحی یک ابزار باید به گونه ای باشد که شخص هنگام استفاده احساس راحتی داشته باشد. هنگامی که برای اولین بار یک دریل را بلند می‌کنید، ممکن است احساس خوبی داشته باشد. اما این نکته را نظر بگیرید که بعد از چند ساعت استفاده چه احساسی خواهید داشت. هنگام خرید دریل، بسته به کاری که می خواهید با دریل انجام دهید، بین قدرت مورد انتظارتان و اندازه و وزنی که می توانید با آن راحت کار کنید، انتخاب متناسبی انجام دهید.

البته طراحی دریل بر نوع استفاده از آن هم اثر گذار است. دریل ها بسته به طراحی به دو دسته تقسیم می­شوند: دریل های T شکل و دریل های تفنگی.

دسته در دریل­ های T شکل، در بخش مرکزی دریل است. در این نوع دریل ها، وزن دریل طوری توزیع شده است که فشار کمتری به مچ دست وارد گردد. در طرف مقابل بسیاری از دریل­ های برقی از طرح تفنگی بهره می­ برند که در آنها دسته در قسمت انتهایی دریل قرار دارد. در حالی که دریل های شارژی غالباً به صورت Tشکل طراحی و تولید می شوند.

طراحی شکل ظاهری دریل های شارژی و برقی
طراحی شکل ظاهری دریل های شارژی و برقی

4. سرعت چرخش دریل و قابلیت تنظیم آن

سرعت چرخش دریل یکی دیگر از پارامترهای هم در انتخاب یک دریل مناسب است. سرعت چرخش دستگاه، نقش مهمی در اعمال نیرو جهت کار در سطوح مختلف دارد. غالباً این سرعت برحسب دور در دقیقه مشخص می شود. همچنین قابلیت گردش به دو صورت ساعتگرد و پادساعتگرد نیز به سوراخکاری بهتر کمک فراوانی می کند.

معمولاً در بسیاری از دریل ها این سرعت در دو حالت قابل تنظیم است.

حالت اول که معمولاً کمتر از 400 دور در دقیقه است، برای باز و بسته کردن پیچ ها و امور بسیار سبک مناسب است.

حالت دوم، معولاً شامل سرعت های بالاتر از 700 دور در دقیقه شده که برای سوراخکاری و دریل در سطوح مختلف کاربرد دارد. این سرعت غالباً توسط دکمه ویا شستی دیمردار قابل تنظیم می باشد. به کمک شستی و با توجه به میزان فشار دادن و نگه داشتن شستی، سرعت تغییر می کند.

با کلاچ می توان نیروی دریل را تنظیم کرد

با کلاچ می توان سطوح مقاومتی برای نیروی وارده از دریل در نظر گرفت. وقتی نیرو به آن سطح رسید، کلاچ آزاد می شود و دیگر نیروی اضافی به پیچ وارد نمی شود. تنظیم درست کلاچ، جلوی خرده شدن پیچ، شکستن آن یا فرو رفتن درون جسم بر اثر اعمال نیروی زیاد را می گیرد.

کلاچ از داغ کردن موتور دریل، بر اثر مقاومتِ بیش از حدِ جسمی که دریل می شود هم جلوگیری می کند.

5. ابعاد، ارگونومی و وزن دریل

بدون تردید هیچ چیز همانند راحتی استفاده و قرارگیری یک ابزار در دست، احساس خوشایندی به ما نخواهد داد. لذا طراحی بدنه و ارگونومیک بودن آن یکی از عوامل ظاهری مهم در انتخاب دریل است. همچنین برای انجام بعضی کارها باید دریل را برای مدت طولانی در دستتان نگه دارید.

پس اگر دستان کوچکی دارید یا مچ دستتان قوی نیست، دریلی سنگین و بزرگ انتخاب نکنید. استفاده رایج در منزل و امور سبک نیز شامل این مورد می شود. لذا غالباً دریل های با وزن کمتر از 1.2 کیلوگرم، انتخاب مناسبی برای دریل خانگی و انجام امور سبک هستند.

ارگونومی و طراحی دریل
توجه به طراحی و ارگونومی دستگاه در کنار وزن مناسب در سلامت اعضای بدن خصوصاً در استفاده های طولانی مدت و کار با ردیل بسیار اهمیت دارد.

همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که وقتی قدرت بیشتر دریل را انتخاب می کنید، وزن بیشتری را باید تحمل کنید. چون موتور دستگاه و یا باتری دریلی که قدرت بیشتری دارد، معمولاً بزرگ تر و سنگین تر است. البته سنگین بودن دستگاه همیشه عامل بدی نیست. بلکه همین وزن و سنگینی در سوراخکاری و کار در سطوح سخت می تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود.

6. امکانات جانبی ( کیف همراه، دسته کمکی و چراغ LED و… )

یکی دیگر از پارامترهای فرعی که هنگام خرید دریل باید به آن توجه کنید، امکانات جانبی است. امکاناتی از قبیل دسته کمکی وخط کش تنظیم، باتری اضافه برای دریل های شارژی، کیف همراه، انواع سرمته و چراغ LED. درست است، وجود این قابلیت ها ضروری نیست. اما استفاده و کار با دریل را لذت بخش تر و راحت تر خواهد نمود.

امکانات جانبی دریل
امکانات جانبی را برای انتخاب دریل مناسب در نظر داشته باشید.

دسته کمکی 360 درجه در تسلط و تمرکز شما برای کار در سطوح مختلف که نیازمند توجه بیشتر است، بسیار مؤثر و کارآمد می باشد. اگر دریل را مدام با خود حمل می کنید و یا به عنوان ابزار کار خود باید از آن در برابر خطرات مختلف حفاظت کنید. کیف یا جعبه همراه فراموش نشود. برخی از دریل ها با خود دارای جعبه همراه از جنس های مختلفی هستند. برخی نیز فاقد این تجهیزات بوده و باید شخصاً به فکر تهیه آن باشید.

چراغ LED نیز از جمله قابلیت هایی است که جهت تأمین نور در مناطق تاریک و کم نور کاربرد دارد. اگر از دریل برای مکان های تاریک نظیر کنج دیوار ها و یا کابینت ها استفاده می نمایید، LED می تواند کمک کننده شما باشد. در حال حاضر اغلب دریل های شارژی دارای این قابلیت هستند.

LED-دریل
چراغ LED معیاری برای خرید دریل

7. برند تولیدکننده و قیمت دریل

بدون شک نام برند و شرکت سازنده در هر ابزاری یکی از عوامل مهم در انتخاب است. در صنعت دریل نیز نام های آشنایی چون بوش (Bosch)، هیوندای (Hyundai)، ماکیتا (Makita) و رونیکس (Ronix) به فعالیت می پردازند. طبیعتاً شرکت سازنده تا حد زیادی از لحاظ کیفیت ساخت، امکانات و از طرفی دیگر افزایش قیمت نهایی محصول می تواند مؤثر باشد. همچنین از شرکت های کم نام و نشان نباید غافل شد. این شرکت ها به منظور ورود به عرصه رقابت و جلب نظر مشتریان غالباً امکانات مناسبی در ازای قیمت مقرون به صرفه ارائه می نمایند.

بدون تردید، در کنار همه ی عوامل و قابلیت هایی که بیان شد، قیمت دریل نیز یک فاکتور مهم است. امروزه قیمت و هزینه خرید یک دریل خوب به یکی از دغدغه های کاربران و خریداران تبدیل شده است. عوامل مختلفی بر روی این قیمت تأثیرگذارند. برند و نام شرکت تولید کننده یکی از مهم ترین آن هاست. شارژی و یا برقی بودن، قابلیت چکشی، امکانات جانبی چون باتری های به روز از دیگر عوامل هستند. در کنار این ها، دریل های ارزان و اقتصادی با امکانات مناسب نیز در بازار وجود دارند.

راهنمای دریل-قیمت
قیمت مناسب دریل به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در خرید دریل محسوب می شود

حال در ادامه راهنمای خرید دریل به بررسی موردی و دقیقتر خواهیم پرداخت. برخی از فاکتورهای تأثیر گذار در دریل های برقی و شارژی زیر ذره بین قرار گرفته اند. بدون شک توجه به این نکات در کنار موارد فوق، به انتخاب بهترین دریل مطابق با سلیقه و نیازتان منجر خواهد شد.

دریل چکشی رونیکس 2211

وزن: 1.75 کیلوگرم
منبع تغذیه: برق 
مشخصات سه نظام: آچاری ۱۳ میلی‌متری تمام فلزی
امکانات جانبی: کابل بلند، دسته کمکی، خط کش تنظیم

پیشنهاد خرید

راهنمای خرید دریل برقی

یک دریل برقی (با سیم) از قدرت بالایی برخوردار بوده و معمولاً از مدل شارژی با قابلیت های مشابه سبک تر است. هرچند دریل های شارژی خصوصاً برای استفاده منزل از وزن کمی برخوردارند. اما امروزه دریل های برقی یا سیمی مختلفی در بازار هستند که هر کدام امکانات خاص خود را دارند.

با این وجود بعضی از این ویژگی ها و امکانات در همه دریل های برقی مشترک است. در این بخش از راهنمای خرید دریل، به طور اختصاصی به دریل های برقی (با سیم یا کابل) پرداخته ایم. 

قدرت موتور در دریل برقی

قدرت موتور مهم ترین موضوع در انتخاب یک دریل برقی است. باید مطمئن باشید که دریل برقی شما، قدرت کافی را برای انجام کارهایتان داشته باشد.

از کجا و چگونه بفهمیم؟

عدد «وات» قدرت موتور را در یک دریل برقی نشان می دهد. هر چه این عدد بالاتر باشد، توان و نیروی دستگاه برای کارکردن بیشتر خواهد بود. رِنج آن در دریل های برقی معمولاً از 400 تا 500 وات شروع می شود. اگر دریل را برای کارهای سبک مثل دریل کردن چوب یا پلاستیک می خواهید، موتور معمولی تا 800 وات برای کارتان مناسب است. ولی اگر کارتان طولانی و سنگین مثل دریل کردن سیمان و سنگ و مواد سخت این چنینی می باشد، قدرت موتور باید بالای 1000 وات باشد.

هر چه قدرت موتور بالاتر باشد توان دریل تان بهتر و بیشتر است. موتورهای بزرگ عمر بیشتری دارند، احتمال سوختنشان کمتر است و انجام کار با آن ها ساده تر و به راحتی صورت می گیرد. از طرفی دیگر وزن و هزینه خرید دستگاه بالاتر خواهد بود.

سرعت در دریل های برقی

اکثر دریل های سیمی دکمه ای برای تنظیم سرعت دارند. چون برای همه کارها نمی توان از یک سرعت استفاده کرد. مثلاً برای سوراخ کردن مواد سخت مثل سیمان، به سرعت بالای دریل نیاز است. ولی اگر همین سرعت برای سوراخ کردن مواد پلاستیکی استفاده شود به احتمال زیاد آن جسم تَرَک بر می دارد.

سرعتی بین 700 تا 1000 دور در دقیقه برای اکثر کارها مناسب است. فقط زمانی که قصد سوراخکاری مواد سخت مثل سیمان و بتن را دارید، به سرعت بالاتر نیاز پیدا می کنید. سرعت های کمتر از 700 نیز به خوبی نیازهای ساده نظیر بازو بسته کردن پیچ ها را پاسخ گو خواهد بود.

طول و جنس کابل

وقتی از برق شهری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنید، دیگر نیازی به توقف کار برای شارژ باتری ندارید. با این حال طول سیم، حرکت را محدود می‌کند. بسته به این که چقدر محل سوراخکاری شما از پریز برق فاصله دارد، ممکن است برای انجام کار خود به سیم رابط نیاز داشته باشید. بدون شک طول سیم برای دسترسی آسان شما به محیط کار می تواند بسیار مهم باشد. طول کابل 3 متری اندازه مناسبی محسوب می شود.

برای انتخاب سیم سیار مناسب و محافظ برق می توانید از این راهنما کمک بگیرید و طبق توصیه های ایمنی آن عمل کنید.

جنس کابل نیز از دیگر نکات مهم است. جنس ضعیف می تواند باعث پیچ خوردگی، ترک برداشتن و آسیب به کابل دریل در طول زمان شود. کابل های ژله ای باکیفیت می تواند تا حدود زیادی از این مشکلات جلوگیری نماید.

راهنمای خرید دریل شارژی و برقی
راهنمای خرید دریل، دریل برقی بخرم یا شارژی؟!!

راهنمای خرید دریل شارژی

امروزه دریل های شارژی با استقبال بسیار خوبی میان کاربران روبه رو شده اند. خصوصاً برای افرادی که تجربه زیادی از کار با دریل ندارد.

افرادی که برای منزل و یا انجام امور سبک کاری مانند باز و بسته کردن قطعات و پیچ ها، سوراخکاری در چوب، MDF و کابینت نیاز به یک دریل دارند. اکثر این افراد ترجیح می دهند دریل شارژی تهیه کنند. مزیت این نوع دریل ها قابلیت حمل و جابه جایی آسان است. اگر قصد خرید دریل شارژی دارید بد نیست به نکات مهم زیر نیم نگاهی داشته باشید!

قدرت دریل شارژی چه نقشی در راهنمای خرید دریل داره؟

قدرت دریل شارژی به وسیله ولتاژ مشخص می شود. ولتاژ بیشتر یعنی گشتاور بیشتر یا به عبارتی قدرت چرخش بالاتر. ولتاژ دریل شارژی بین 6 تا 36 ولت است.

هر چه ولتاژ بالاتر باشد، قدرت و توان دستگاه و از طرفی دیگر وزن دریل بالاتر خواهد بود. مثلاً یک دریل 36 ولتی می تواند وزنی حدود 3.5 کیلوگرم داشته باشد. بنابراین ولتاژهای بالا را فقط زمانی بخرید که قصد انجام دادن کارهای سنگین دارید. برای کارهای سبک مثل نصب کابینت یک دریل با ولتاژ پایین هم مناسب است.

اگر به دنبال خرید دریل برای کارهای شخصی و خانگی هستید، ولتاژ 12 ولتی مناسب است. دریل 18 ولتی برای کارهای سنگین تر و کارگاهی مناسب است.

دریل چکشی رونیکس 2211

وزن: 1.75 کیلوگرم
منبع تغذیه: برق 
مشخصات سه نظام: آچاری ۱۳ میلی‌متری تمام فلزی
امکانات جانبی: کابل بلند، دسته کمکی، خط کش تنظیم

پیشنهاد خرید

سرعت دریل شارژی چه قدر باشه خوبه؟

اکثر دریل شارژی ها 2 سرعت دارند:

  • سرعت کم بین 300 تا 400 دور در دقیقه (rpm) با گشتاور بیشتر که برای باز و بسته کردن پیچ مناسب است.
  • سرعت زیاد بین 1200 تا 1500 دور در دقیقه (rpm) برای دریل کردن.

دریل های شارژی بهتر، قطعات الکترونیکی ای دارند که سرعت را بسته به نوع کار، مدیریت می کند.

قلب تپنده دریل شارژی ، باتری و شارژر آن است!

شاید مهم ترین عنصر یک دریل شارژی، باتری آن باشد. باتری قدرت و زمان کار دستگاه را مشخص می کند. شما می توانید توضیحات کامل و جامع درباره باتری ها را اینجا بخوانید.

در سال های اخیر، استفاده از باتری های لیتیوم-یونی برای ابزارهای شارژی به طور چشمگیری افزایش یافته است. چون سبک تر است و در زمان هایی که از دستگاه استفاده نمی شود، شارژ را بهتر نگه می دارد. در کنار این موارد، باتری لیتیوم-یونی ارزان تر است و در عین حال بازدهی خوبی دارد. به همین خاطر یک گزینه مناسب برای افرادی است که موردی از دستگاه استفاده می کنند.

باتری دریل شارژی
نقش باتری در دریل های شارژی

نکته بسیار مهمی که باید به خاطر داشته باشید:

قدرت دریل به ولتاژ باتری بستگی دارد و زمان استفاده از دستگاه یا میزان شارژدهی باتری به آمپر ساعت.

شارژر باتری هم مهم است. بسته به شارژر دستگاه، معمولاً زمان شارژ مجدد باتری بین 45 دقیقه تا 2 ساعت ممکن است طول بکشد. به طور کلی، شارژرهای با قابلیت شارژ سریع (Fast Charge) این زمان را به حداقل رسانده اند. هرچند آن ها قیمت بالاتری دارند. برخی افراد ممکن است بسته به نوع کارشان، شارژرها و باتری های شارژ سریع را ترجیح دهند.

نکته طلایی :

در کنار همه این موارد، یک راه حل مناسب داشتن یک باتری اضافه است. تا زمانی که یک باتری در دستگاه است، باتری دیگر برای جایگزینی به شارژ باشد. داشتن باتری اضافه تا حد زیادی مشکلات زمان شارژ و همچنین میزان شارژدهی را برطرف می نماید.

نکاتی که به عنوان راهنمای خرید دریل شارژی، نباید فراموش کنید:

  • طبیعتاً مدل­ های پرقدرت برای کارهای سنگین مناسب ترند. ولی ولتاژ بیشتر به این معنی است که این ابزار دارای یک باتری بزرگ تر و سنگین تر است. پس وقتی یک دریل قوی تر می خرید، باید وزن بیشتر آن را نیز تحمل کنید.
  • همچنین باید به این نکته توجه داشت که باتری دریل به طور متناوب به شارژ مجدد نیاز دارد. البته می ­توانید یک باتری اضافی تهیه کنید و با تعویض باتری بدون وقفه به کار خود ادامه دهید. امروه بسیاری از دریل های شارژی دارای یک عدد باتری اضافه همراه خود هستند.
  • برای مقایسه مدت ­زمان نگهداری شارژ توسط باتری ها به عدد «آمپرساعت» توجه کنید. هر چه آمپر ساعت و ولتاژ بالاتر باشد، مدت زمان طولانی تری می توانید از دریل استفاده کنید. با این وجود، شارژ اولیه باتری، نوع موادی که دریل می‌کنید، میزان استفاده مداوم و حتی دما بر میزان شارژدهی باتری دریل و سالم ماندن آن تاثیر گذار است.

باتری­ های به کار رفته در دریل­ های شارژی اغلب از نوع نیکل-کادمیومی (Ni-Cd یا Ni-Cad) و یا لیتیوم-یونی (Li-ion) هستند. باتری لیتیوم-یونی از نمونه­ های نیکل-کادمیومی با همان ولتاژ، سبک تر و کوچک تر است. باتری های لیتیوم – یونی می­ توانند تا چندین ماه شارژ باطری را در استفاده­ های موردی حفظ کنند!

کلام پایانی

حال که با مطالعه راهنمای خرید دریل، با فاکتورهای مهم در انتخاب دریل آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم بهترین دریل های موجود در بازار ایران را که با توجه به همین فاکتورها انتخاب کرده ایم، بررسی نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم فاکتورهای مهم و سرنوشت ساز در انتخاب دریل را برایتان با زبانی ساده بیان کنیم. امیدواریم این مطلب به عنوان جامع ترین راهنمای خرید دریل توانسته باشد شما را در انتخاب دریل مناسبتان راهنمایی کرده باشد. همچنین لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.